שבת שחורה לנשמה – חלק 1

Black Sabbath

לפני מספר חודשים הופצה שמועה לפיה חברי להקת בלאק סאבת' מינוס אוזי עומדים להתאחד עם רוני ג'יימס דיו ולהמשיך לפמפם במרץ את הגופה של להקת העבר שלהם. השמועה אושרה חיש קל: אכן, אחרי כמעט 10 שנים של איחוד מחודש עם אוזי אוסבורן, מצטרף גם דיו לשגעת, ובלי אוזי וביל וורד המתופף המקורי שפרש גם הוא, סאבאת' עומדת בפני סיבוב הופעות טרי, אלבומי אוסף ואפילו שיר או שניים חדשים לחלוטין. במילים אחרות, סימפוניית המסחרה של סאבאת' ממשיכה בפול טיים ג'וב. למרות שאף אחד לא ממש יכול להתווכח (גם אם ממש ממש רוצים) על עצם קיומה של הלהקה משנת 79 ואילך בלי אוזי – התעקשה החבורה לשנות שמה ל Heaven and Hell (שם האלבום הראשון אותו הקליטו עם דיו) ולא להשאר קרוייה בלאק סאבאת'. הבחירה לשנות את השם אינה תמוהה כלל וכלל, להיפך, היא הגיונית לחלוטין ואפילו מיטיבה עם הקשישאים. שמו של אוזי אוסבורן, למרות קריירת הסולו ושלל שטויות שסיפק לאנושות מאז עזיבתו את הלהקה, יישאר לנצח תפור לדש המעיל המצהיב של סאבאת'. החלפת סולן והמשך פעולה כאותה להקה יהיה סוג של התכחשות לאוזי, צעד שיכול להיות הרסני מבחינת המעריצים וכמובן וכמובן שמבחינה מסחרית.

אז מה היה בה, בבלאק סאבאת', שהפך אותה לאחת להקות הרוק המשפיעות ביותר של המאה ה20? מה גרם ללהקת בלוז-רוק מוזרה של סוף שנות ה60 לגרום לגל שלם של צעירים להתעורר מתרדמת ולאמץ אותם אל חיקם? מה הופך להקה באופן בלתי מודע להיות אחת מאבני הבסיס, אם לא אבן ה-בסיס לז'אנר מוזיקלי שלם? אף אחד מחברי הלהקה לא ציפה שהמוזיקה שלהם תיגע בכל כך הרבה אנשים ותסייע ביצירתו של סגנון מוזיקלי חדש. אבל כך ההסטוריה ציוותה, וההבי מטאל חב חלק עצום מקיומו והשראתו לארבעה תמהונים בריטים שבכלל לא היו בטוחים מה הם רוצים קודם: לנגן בלוז-רוק בשביל הנשמה או להפחיד אנשים בשביל תשומת הלב. לא הגיטרה האימתנית של ג'ימי הנדריקס ולא הבלוזיות הרועשת והסקסית של לד זפלין יכלו להכין את עולם הרוק למה שבלאק סאבאת' רקחו להם בצד, מסתודדים בינם לבין עצמם, בוהים בקירות וצורכים כמויות נכבדות של סמים. אבל כאן לא האישיו – הם לא היו היחידים שהיו שונים, מתבדלים, אחרים. הרי "כל הרוק הזה" נוסד על בסיס הבעיטה במוסכמות. ה"אבל" הגדול כאן הוא שבלאק סאבאת' לקחו את תפקיד הבועט במוסכמות שלב אחד הלאה, וכשהגיעו לצומת הרוקנ'רול החליטו לחתוך – ימינה, שמאלה, הצידה. בהתנהלות פסיבית, מנומנמת ועצלה תפקדו על תקן הבועטים של הבועטים. בלאק סאבאת' הציגו לעולם מחרוזת שירי אימה ופחד שנוצרו, בהינף מחשבתי שהיה מקורי ואינפנטילי באותה מידה, מתוך תסכולים ומרמור שלא מצאו להם לא קול ולא עונה לפני כן בעולם הרוק.

השנים המוקדמות של בלאק סאבאת' היו מנוכרות, מרוחקות ובעיקר פרנואידיות, כפי שהעיד שיר הנושא של אלבומם השני. חברי הלהקה תפקדו על תקן פליטים של החיים, או לפחות כך הסתמן מהמוזיקה שיצרו. למרות שהאלבומים הראשונים שלהם מלאים בתיאורי טרור ופחד, הזיות מהזיות שונות, עלילות שטן ומפגשים עם המוות, התחושה שהמוזיקה שלהם העבירה היא בראש ובראשונה ניכור אינסופי, יצירה שטמונה בקצה היקום ומעבר, מתחפרת ומתחבאת מכל מגע או חום אנושי. המוזיקה של בלאק סאבאת' המוקדמת הייתה לא רק שונה יותר, מעוותת יותר, גרפית יותר, אפלה יותר, כבדה יותר ומחוספסת יותר, אלא ובעיקר מרוחקת יותר. מסתבר, אם כך, שבלאק סאבאת' ידעו לפרוט על הנימים הנכונים ולפתוח בעצלתיים תיבת פנדורה מצ'וקמקת שדרך החרכים שבה ניתן היה לזהות צעירים רבים שחוו על בשרם את אותן תחושות בדיוק. הכל היה שם כבר קודם, רק שאף להקה אחרת לא הצליחה להוציא את ה"הכל" הזה החוצה. לא הצליחה, לא ניסתה, או אולי פשוט חששה. באופן צפוי המבקרים, ההורים והממסד שנאו אותם ונראה היה שאף אחד לא ממש לוקח אותם ברצינות – אף אחד חוץ מקהל הולך ומתרחב של מעריצים שהיטו אוזן, הקשיבו, חשבו, האמינו וחלקם אף ניגנו בהשפעתם והמשיכו לבנות סגנון מוזיקלי שגם אותו המבקרים, ההורים והממסד שנאו ואף אחד לא ממש לקח ברצינות חוץ מכמה מליונים בכל העולם. כסף קטן.

מעניין לראות איך עם עזיבתו של אוזי יישרה הלהקה קו עם ההבי מטאל של שנות ה80, סגנון שחב את קיומו בעיקר לה והפכה להיות חלק מהעדר אותו עזרה ליילד. והרי האמת חייבת להיאמר: בלאק סאבאת' של שנות ה80 והלאה היא עוד להקת הבי מטאל. עוד אחת, מיני רבות. אחד הויכוחים המורכבים ביותר הניתשים בין חובבי בלאק סאבאת' לדורותיהם ולדורותיה הוא ויכוח האוזי אוסבורן. החלוקה ברורה: יש הטוענים שבלי האישיות המתנדנדת של אוזי בלאק סאבאת' איבדה את מגע הקסם שלה, ויש המאמינים שאוזי היה רק חולייה בשרשרת של סולנים מתחלפים ומה שבאמת החזיקו את הלהקה היו איכות ודבקות במטרה. אם יורשה לי להיות עניינית לחלוטין, איאלץ להודות שגם זה נכון וגם זה נכון – העובדה ששני האלבומים האחרונים של אוזי עם הלהקה היו לא מוצלחים מכל בחינה אפשרית, למשל, כמו גם היותו של גיטריסט הלהקה טוני איומי הדבק שהשאיר אותה ביחד וגם המנוע שבלעדיו ובלי אצבע הפלסטיק שלו ספק אם החבורה הייתה שורדת יותר מעשור. גם כשהליין אפ של הלהקה התפוגג לחלוטין איומי שמר על הגחלת והמשיך לגלגל את הגלגלים של סאבאת' עם נגנים וסולנים חדשים לחלוטין. לעומת זאת, בהסתמך על התחושה האישית שלי ושל רבים אחרים, שום ליין-אפ לא יכל להחליף את המקור, את רביעיית הגרעין ואת הנוכחות המקרטעת של אוזי אוסבורן בהרכב.

בפוסטים הבאים, שיתחלקו, אני מניחה, על פני שבוע פלוס, אתמקד בכל אלבום ואלבום משמונת האלבומים הראשונים של בלאק סאבאת' עם אוזי ובכלל, וגם ב"דור ההמשך" – אותן להקות ששמרו ועדיין משמרות את הגחלת של סאבאת'. להקות שמהוות, לדעתי, הוכחה ניצחת לאלמותיות של המוזיקה של סאבאת' המוקדמת, שתמיד תהיה רלוונטית כל עוד התחושות המודחקות יותר של הספקטרום האנושי ימשיכו לקנן בכולנו במידה זו אחרת.

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “שבת שחורה לנשמה – חלק 1

  1. אני חושב שבלאק סבאת' הגיעו למעמד שלהם באותם ימים כי הם די היו הראשונים שעשו כל מיני דברים.
    לכתוב שירים על טקסים אפלים, על השטן, וכמובן, כמו שציינת שירים על ניכור שדיברו להמון אנשים.
    כלומר, כמה להקות כאלה היו אז בכלל?
    האמת שמלבד הקביעה שהם היו הראשונים (או לפחות בין הראשונים) שלקחו את הנושאים האלה כל-כך רחוק ובהתמדה, נראה לי קשה לנסות ולהסביר את סוד הקסם שלהם.
    כמובן שזה יותר מזה.
    גם היום כשאני שומע למשל את השיר Black sabbath, מעטים הדברים שאני מכיר שמשתווים לעוצמות של השיר הזה.
    אני מניח שמה שאני מנסה להגיד בלי הצלחה כאן זה שבמקרה שלהם פשוט קרה משהו, איזו כימיה בין החברים, מפגש של גורל, כוכבים שהסתדרו בצורה מסוימת בשמיים, לא יודע מה, שמפריד בין להקה טובה ללהקה גדולה.
    לנסות להסביר דברים כאלה?
    גדול עלי.
    אבל יהיה מעניין לעקוב אחרי הניסיון שלך:)

    אגב, ואל תתפסי אותי במילה, אבל קראתי פעם שבארץ כששידרו דברים שלהם ברדיו לעל מנת שלא להרגיז את הדתיים, הלהקה נקראה "השבת הקסומה".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s