כמעט תלמה ולואיז

ג'ו מוסלי הוא עובד מסור. למען האמת, העבודה והאופנוע שלו הם שני הדברים היחידים שנשארו לו בחיים. כל יום הוא מתייצב לעבודה שלו במפעל כמו שעון, ובערב הוא נוהג להרגע, לרכב על האופנוע ולחלום על מציאות אחרת. ערב אחד הוא פוגש במגרש החנייה של המפעל את דייב קולמן, "הבחור החדש". דייב מתברר להיות בראש טוב לחלוטין, ומציג לג'ו אופנוע מהסוג שתמיד רצה, גדול, בוהק ויקר מאד. בשיחה אחת קצרה נוצר קליק אמיתי ביניהם – והם מחליטים לצאת ביחד לרכיבת לילה של כיף ונעילה חגיגית שלה בבאר המקומי. ג'ו מתייצב בעמדת מזמין השתייה, ודייב בוחר לגשת ולשחק במכונת הארקייד שמוצבת במקום. הוא מטלטל אותה, מכה בה, לוחץ על המקשים שלה ומתלהב כמו ילד. היא מצידה משקשקת, מצייצת, מהבהבת ושולחת לו זרם חשמלי ישר למוח. בתעודת הפטירה שלו יכתבו שהוא מת מהתחשמלות. המכונה הארורה טיגנה לו את הצורה.

ג'ו, מבועת כולו ממות חברו החדש, גומר אומר להגשים את משאלתו האחרונה של דייב: לרכב את כל הדרך לעיר נעלמת במדבר נוואדה. הוא מבריז מהעבודה במפעל, לוקח את האופנוע ואת האפר של חברו הערירי שנשרף מבעוד מועד ופוצח במסע לרוחב ארצות הברית. בלילות הוא ישן ברשת "מוטל 9", שם הוא מתנגש בסאם, נער תמהוני שמתעקש לעקוב אחריו לכל מקום ולהתלוות אליו במסעו. כך שניהם קורעים את המרחבים האמריקאים בדרכם אל אותה עיר נסתרת, ופוגשים שלל טיפוסים הזויים ומוזרים: חולה נפש שבטוח שהמהפכה החברתית של הדיינרים קרובה יותר מתמיד, מספר סיפורים קסום ונדיב בסמי הזייה, שריף עצבני ונוירוטי שנמצא בכל מקום, חשפנית מסתורית ונודדת… ובאמצע שניהם, שני הגיבורים הראשיים: האחד – מתבודד אמריקאי מאצ'ואיסטי שמסתיר מאחורי חזות קשוחה לב טוב ורך, והשני – בחור צפצפני ומוזר שנוחת משום מקום ועושה לו מנהג להפריח זיקוקי דינור באוויר. ביחד הם עושים את "Roadside Prophets", סרט כבישים אמריקאי כייפי ובעיקר מוזר, שמתנהל בעצלתיים אבל מצליח לשמור על עניין בזכות רמת התמהוניות הגבוהה שבו.

איפה פה הפנייה לברוקלין?

Roadside Prophets הוא מאותם סרטים קטנים, קטנטנים, שמעולם לא תרמו דבר להסטוריית הקולנוע, ושערך מוסף שישאיר חותמו מהם לדורות לא קיים בכלל. סרט שהופק, צולם, בויים, יצא לאקרנים ב'92, ירד מהם חיש-קל, וכמעט שאף אחד לא שם לב. סרט שמצטרף גם הוא לז'אנר "הדרכים" הכל כך אמריקאי, של נסיעה בתוך מרחבים אדירים של כלום בשביל להגיע לשום מקום, תוך חיטוט הולך וגובר במשמעות החיים, משמעותה של חברות, של הגשמה עצמית ובעיקר של בדידות. על תפקיד ג'ו מופקד ג'ון דו מהלהקה המיתולוגית X ואומן סולו בפני עצמו, שיושב כמו כפפה נוחה על תדמית הגברתן הבודד. את תפקיד סאם חוטף אדם הורוביץ מהביסטי בויז, ומרוב שהוא מקסים ושובה סולחים לו על הנוכחות האורבנית והכל-כך יהודית שלו, שלא ממש משתלבת בנוף הסרט, הפיזי והאנושי גם יחד. אורחים פורחים ומוזרים שמבקרים בסרט ותורמים להיותו ווירדו אמיתי בזכות דיאלוגים משונים והתנהגות קצת-אחרת: ג'ון קיוזק, ארלו גות'רי, טימותי לירי ודיוויד קראדין.

אז  אם מתחשק לכם לצאת למסע קצת מוזר, קצת איטי, שאולי לא ילמד אתכם שום דבר אבל יצליח להפעיל לכם את הדמיון לשעה וחצי צנועות של אופנועים, טיפוסים משעשעים והרבה הרבה כבישים שלא מסתיימים לעולם – אולי כדאי שתתנו הצצה ב Roadside Prophets. הנאה? עם קצת סבלנות, מובטחת.

***

קליק לצפייה בטריילר.

מודעות פרסומת

4 מחשבות על “כמעט תלמה ולואיז

  1. ראיתי את הסרט והוא באמת נפלא בדרכו.
    אחד הדברים הנפלאים באמריקה זה שאפשר באמת לנסוע ולנסוע ולפעמים אפשר למצוא את עצמך או ללכת לאיבוד או למצוא אחרים כמוך והסרט הזה לוכד את הדבר הזה בצורה נהדרת.
    כמו שציינת, זה רק אחד מתוך ז'אנר שלם של סרטים כאלה שאפשר לעשות רק באמריקה.
    צריך לעשות פעם רשימה של סרטים כאלה.
    אני אתרום את "פאריז טקסס" של וים ונדרס לרשימה.
    בדקתי עכשיו ב"אימדב" מה הבמאי עשה מאז ומסתבר שלא הרבה, בעיקר עבד כחשמלאי על כל מיני סטים וכתב קצת כולל "סיד וננסי:המחזה".
    מעניין שדווקא הוא הצליח להביא את השמות שהזכרת לסרט (ואולי זה היה דווקא אדם הורוביץ או ג'ון דו שהביאו) אבל נראה לי שלבמאי עצמו יש איזשהו סיפור מעניין לספר.
    אני מקווה שפעם נגלה את הסיפור שלו.
    בכל אופן, תודה שהזכרת לי:)

  2. Stupid me.
    הוא לא כתב את "סיד וננסי: המחזה", אלא את התסריט ל"סיד וננסי" עם גארי אולדמן הנפלא.
    זו השעה וזה היה יום ארוך, את יודעת.

  3. תודה על ההמלצה, נשמע מעניין. עכשיו צריך לבדוק עם הסניף החיפאי של האוזן מחזיק בעותק.

  4. אהבתי את הקדימון 🙂
    באמת צריך לבדוק אם קיים בסניף החיפאי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s