פוברטי היסטורי איז סו פאסה

ביולי של השנה שעברה הצטופף חצי עולם סביב הטלוויזיה ולמרגלות עשרות במות הופעה ברחבי הגלובוס לחזות במאורע המוזיקה הפומפוזי הגדול ביותר מאז הלייב אייד, שהיה המאורע הגדול ביותר מאז יציאת מצרים, או לפחות כך האמינו המארגנים שלו. לאורך שעות רבות הרביצו אמנים אין ספור הופעות במסגרת אירוע הלייב 8, שבא לשים קץ לסבלה של יבשת אפריקה, היפוטתיקלי ספיקינג, אבל בשקט, שלא ישמעו. המטרה הייתה להציב דרישות חותכות למדינות הG8 לספק פתרונות ריאליים למצבן העגום של מדינות אפריקה ובעיקר לבטל את החובות הכספיים האדירים שלהן, ועל ידי כך להעניק למארגני ומשתתפי האירוע הרגשה של ג'יזס כרייסט סופרסטארס לפחות. שיא הערב היה כמובן הופעת האיחוד של הפינק פלויד, שאף אחד לא ידע מתי היא באמת הייתה אמורה להתקיים ולכן אולצו כולם להמרח מול המסך ולזפזפ ביחד איתו על כ-ל ההופעות בכ-ל המקומות האפשריים – ולחשוב שסרייה נוספת של הופעות התקיימה מספר ימים לאחר מכן, ממש לפני ועידת הG8 הגורלית.

"מייק פוברטי היסטורי", היה הסלוגן שאומץ על ידי האירוע, ומארגנו הראשי, סר בוב גלדוף, עלה בין ההופעות לאחת הבמות כשלצידו בחורה אפריקאית צעירה ונבוכה שהבינה אחת ולתמיד למה הלבנים האלה כל כך מצחיקים. כולם צעקו ומחאו כפיים בעוד גלדוף יורה צרורות של טקסטים מגלויות הולמארק באויר ומפזר אוירה של מהפכה שקטה ומפויסת. ויוה לה רוולוסיון, כל הכבוד, ואנחנו כאן בארץ הקטנה שלנו מחינו דמעה בשביל האפריקאים המסכנים האלה, או אולי דווקא בגלל ההערות הסתומות של אביעד קיסוס, שהנחה את הערב ביחד עם טל ברמן (שילובים מזעזעים של צבעי חולצות, למשל).

חודש לפני האירוע, התפרסם ראיון עם גלדוף בNME בו הודה שהוא מצפה שהלייב 8 יהיה "Glorious Failure", לדבריו, אך לא היה סולח לעצמו אם לא היה מנסה. נראה שהנבואה שלו הגשימה את עצמה, ובגדול – באתר של One.org יוצאת בימים אלו קריאה נלהבת לגולשים לחתום על עצומה לקראת ועידת הG8 נוספת שתיערך ב15 לחודש ברוסיה. לחתום? עצומה? זו רק אני, או שדז'ה-וו היסטרי כרגע חלף אל מול הפדחת? והרי חתמתי כבר על עצומה בשנה שעברה, עצומה שכללה את אותם דברים בדיוק, זאת אומרת, לעשות את הפוברטי היסטורי. האתר לא נדיב בפרטים: לפיו, אחרי הלייב 8 הבטיחו מנהיגי הG8 "הבטחות הסטוריות" לסיוע לאפריקה, מה שנשמע לי כמו הגרסא המתועשת ל"אל תתקשרי אלינו, אנחנו כבר נתקשר אליך". כנראה שאין שם מישהו שכותב להם תזכירים על דף נייר, אם צריכים לרענן את זכרונם בעצומה נוספת שגם הרגליים שלה מתנפנפות באוויר.

אם כן, רבותיי, ההסטוריה חוזרת, והיא צולעת וחורקת בדיוק כמו שתמיד הייתה. המליונים שבוזבזו על לוגיסטיקה מהחלל החיצון, ןעם ידיעה ברורה מראש שהם נוזלים לביוב, היו יכולים להתבזבז בכיף על מלאי תרופות, אוכל וציוד לאלו שבאמת צריכים אותם. "אנחנו לא רוצים את הכסף שלכם, אנחנו רוצים את הקול שלכם!" צעק אז גלדוף מהבמה, ואני דווקא חושבת שאם הייתם שואלים את הילדים באפריקה מה הם מעדיפים, את הקול שלי הם היו מועכים על הרצפה ודווקא מאמצים את הכסף שלי בברכה, שלא לדבר על איזה סנדוויץ' פסטרמה. מי היו ה"אנחנו" האלה בדיוק, עד היום לא ברור לחלוטין, אבל אני בטוחה שהם היו כל אלה שלא באמת צריכים שום דבר מלבד ניפוח האגו הפרטי שלהם.

I am IRON MAN!

ואם באגו מנופח עסקינן, אז אין אגו גדול מזה של בונו, ולא משנה כמה יסתתר מאחורי חולצת "נשקו אותי, אני עוזר לזולת" שהוא לובש מיום היוולדו. באתר Yahoo! Answers מארחים את בונו בפינה מיוחדת שמוקדשת לו ולארגון One.org, ובמסגרתה הוא עונה לשאלה (המפתיעה!): "איך אפשר לעשות פוברטי היסטורי?". האתר מצרף גם קטע וידאו שהוקלט באפריקה האותנטית מאד, ובו מפרט בונו את השתלשלות העניינים מאז הלייב 8. את הנאומון הקטן שלו, שאני מוכנה להשבע ששמעתי מכיוונו לפחות עשרים פעמים בהקשרים שונים, ניתן לסכם ב "לא עוד איידס!", "לא עוד מלריה!", "לא עוד סמים!", "אנחנו יכולים לעשות הרבה!" בואו נאחוז ידיים, נעבוד ביחד – יש לנו את הכוח לשנות את העולם!", "זהו הרגע שלנו!", "כולנו נלחמים ונזכה במלחמה נגד העוני!" "בואו נצעק חזק, ולעולם לא נוותר לפוליטיקאים!". הייתי מוסיפה גם: "יהודי לא מגרש יהודי!", "העם עם הגולן!" וגם "חבר, אתה חסר!".

במילים אחרות, בויז וויל בי בויז, ובונו נשאר בונו, עם ניקוד, או בלי ניקוד, וכנראה שעד קץ כל הימים. האיש הזה כל כך חבוט, כל כך צפוי, כל כך מגלומניאק, כל כך אמא תרזה – מה שנראה כאילו מעוור אותו לחלוטין והוא באמת מאמין לכל מה שיוצא לו מהפה, ללא טיפת ביקורת עצמית או רגע להתרעננות בצד הדרך ומחשבה מעמיקה על מה קורה כאן ועד מתי זיבולי המוח שלו יימשכו. דקלמן המנטרות מספר 1 כנראה לא תיאם עמדות עם חבר שלו, גלדוף, והציג בדיוק את ההיפך מה שעולה מביקור באתר של One. אמת או שקר, או אמת או חובה? חובה עלייך להיעלם למשך 30 השנים הבאות. ככה, *פוף!*.

9 מחשבות על “פוברטי היסטורי איז סו פאסה

  1. אנחנו יכולים להיות ציניקנים כמה שנרצה – אבל בדוגרי – לא ציפינו ליותר, או לפחות. קיבלנו איחוד של פינק פלויד שהיה הדבר אולי ההכי פחות מרגש שהיה אפשר לעשות מאיחוד של פינק פלויד (לעזאזל – מר וואטרס לבדו בארץ היה מרגש פי מאה) ועוד כל מיני הופעות מייגעות.
    בעעע.

    אבל גם למטאל הישראלי צמח משהו מכל העניין.

    (?)
    הנה הסבר קטן. יש זמר סומלי ששם הבמה שלו הוא כנען, והוא מופיע עם איזה להקת ליווי שחורה בשירת גוספל מרגשת או שיט כזה. הוא השתתף בלייב 8 על הבמה הקנדית לצד מוטלי קרו ודיפ פרפל ובלה בלה בלה ידה ידה ידה –
    לקיצורו של עניין – בעקבות פאשלה צורמת אך נעימה מבחינתנו, האנשים הלא מלוקקים, באתר האינטרנט של לייב 8 הלינק לכנען הסומלי היה בעצם לינק לאתר הבית של להקת הדת'-המלודית הצעירה מנהריה. הם זכו לאיזה 15,000 כניסות לפני שמישהו תיקן את הטעות הזאת. ככה זה שאתה מסתמך על מה שאתה רואה ב-Google כמו דביל.

    אם האקספלורר שלי היה עובד – הייתי שולף הוכחות.

  2. אני לא באמת חושבת שמישהו האמין שאפשר לשים קץ לעוני ככה בפוף(כמו שאת אומרת),הרוב באמת היו שם בשביל פינק פלויד(וגם אני חטאתי בכך),זה עצוב אבל האמת.זה היה יותר ללטף את האגו לסר בוב ודומיו.אך היו כמה אנשים אמיצים כמו דיימון אולבריאן(הבחורצ'יק מבלר וגורליז) שבגלל אותה צביעות לא הסכים להשתתף(שופכים טונה של כסף על מופע ענקי במקום פשוט לעשות איתו משהו פרקטי)

    סתם בלי קשר-אם היו קוראים לי בונו לא הייתי רוצה לפגוש אותך בסמטה חשוכה.

  3. המפפפ….

    זה לא שבאמת האמנתי שאפשר להציל את העולם ביום אחד. זאת אומרת, אני אמנם חיה בסרטים, אבל הם לא עד כדי כך טובים 🙂

    הבעייתיות כאן לדעתי היא הצגת האירוע כולו כמשהו שכן הולך לפתור את הבעיות, עם אג'נדה מאד ברורה ומדוייקת (לבטל את חובות מדינות אפריקה). כך הציגו אותו, וכך גם כולם האמינו, ומסתבר בדיעבד שאף אחד ממי שאכן אמור לשים קצוץ, לא שם אפילו חציו של קצוץ. איך אומרים… הכלבים נובחים והשיירה עוברת. אז מה, מתכננים לנו עוד לייב 8 בשנה הבאה? עוד עצומה? עוד קשקושי ביצים להצלת העולם? חראם על הכסף, חראם!

    ואני דווקא די נחמדה במפגשים בסמטאות חשוכות, אני חושבת 🙂

  4. "זעקו לא לשררה !"

    או משהו כזה.
    די כבר – בכנות – מה חשבת שחתמת על העצומה לפני שנה ?
    When you want something done – do it yourself
    אני באופן אישי שונא גדול של עצומות – ודאי אינטרנטיות. השם שלי, ואני, ודעתי חשובים כקליפת השום לכל אחד אחר.
    אם באמת יזיז לי משהו – ברמה שזה מפריע לי -אשנה אותו בעצמי.

  5. שוב, הבעייתיות היא באיך שהם מציגים והציגו את העצומה והאירוע עצמו, ואיך הם השקיעו ליטרים של כספים על שטויות כשמראש כולם ידעו שהכל בלון נפוח. העצומה הזו היא עוד סמל לנסיון הטיפשי שלהם לשנות את העולם, לטובה, לרעה, לא משנה. הרעיון מאחוריה מעצבן אותי, ללא שום קשר למה שאני יכולה או לא יכולה לעשות בעצמי.

  6. כל העצומות האלה הן גם ככה בגדר הנחות למצפון של אנשים. בדיוק כמו אירועים מהסוג הזה, שנועדו אך ורק בשביל לנקות את המוסר של כל הפלצנים. להגיד: וואו! כן! ראיתי! הייתי! הופעתי! ארגנתי! בזכותי העולם טוב יותר! ואז לחזור ליום יום הלא-אכפתי הרגיל. מה שכן הם באמת הציגו את האירוע כמשהו שהולך לשנות זאת אומרת הם פחות דיברו באוויר והציגו בקשה מאד קונקרטית עם עניין ביטול החובות ואני חושב שבסך הכל הכוונות שלהן היו טובות מבחינת המסר שהם רצו להעביר לG8. חבל שאלה מצידם לא שמים זין וחבל באמת שכל כך הרבה כסף ירד לטמיון במקום ללכת למקומות קצת יותר נכונים.

  7. יותר משהארוע עצמו התקיים בשביל לגרום ל-G8 לעשות משהו הוא התקיים בשביל להחזיר את העולם למה שקורה בו. הרבה אנשים לא ידעו ועכשיו יודעים מה המצב באפריקה. אפילו אם הם לא עושים משהו, הם לפחות יודעים. זה שווה משהו, כלשהו.

    כמובן, שזה לא משנה הרבה כי שנה אחר-כך איטליה זכתה בגמר הגביע העולמי ולמי בכלל אכפת מכמה סומלים רעבים.

  8. השאלה היא אם היה צריך ללכת על כזה אירוע מנופח ויקר בשביל להחזיר את העולם למה שקורה בו? הארגון ONE מפעיל אתר וקמפיין עוד הרבה מלפני הלייב8… ואנחנו רואים שהתוצאות נשארו אותו הדבר. מה עוזר עם "העולם מודע' עכשיו? זה באמת משנה? היחיד שהרוויח מהאירוע הזה הוא גלדוף שקיבל בזכותו תואר "סר" מהמלכה. זהו.

    איך זיינו את צרפת, אה? תענוג.

  9. הדבר הכי עצוב בסוגיית צרפת-איטליה הייתה העובדה שהנוגרה לא הייתה בראש. כל העסק היה יכול להיות הרבה יותר משעשע אם הבחור היה נותן איזו קפיצה ומשקיע בבומבה לתוך המצח. 🙂

להשאיר תגובה

