צייר לי זקן?

לכשאגסוס, ביום מן הימים, אני באמת לא רוצה שאף אחד יתאבל. כל מה שאני רוצה שיעשו בשבילי, זה לנשוא אותי הבייתה, הבייתה (תודה לווילי ג'ונסון העיוור) אם חם לכם ואין חשק לצאת מהמזגן, אתם תמיד יכולים להטיל אותי איפשהו באמצע הדרך ופשוט להקדיש לי וידאוקליפ. אדרבה ואדרבה אם קוראים לי ריק רובין. אתם יודעים מה, בשביל מה לחכות עד לרגע הגסיסה? בואו נעשה את זה עכשיו.

גו ריקי

ריק רובין, המפיק, האיש, הזיזיטופ והאגדה, הגדיר מחדש את גבולות ההפקה המוזיקלית ופועלו הפורה והמוצלח (לרוב) מעלה כמה וכמה תהיות ושאלות בנוגע לתעשיית המוזיקה הפופולרית. מה באמת עושה אמן לאמן מצליח? האם מדובר בכישרון נטו? האם מדובר בשיווק נכון? האם מדובר בדחיפה הנכונה מהאנשים הנכונים? האם מדובר בתדמית הנכונה? 

רובין מסמל עוד מתחילת שנות ה80 מוקד ידע וכוח בלתי יתואר, והיטיב להתכדרר במספר מגרשים בו זמנית. הוא היה חלוץ היפ הופ של ממש והקים את חברת התקליטים דאף ג'אם ביחד עם ראסל סימונס; הוא השכיל להפוך את הביסטי בויז מרביעיית פאנק מדובלת לשלישיית ראפ-רוק מדובלת לא פחות, אבל עם הרבה יותר יחסי ציבור ובגדי "פומה" תואמים. גם אם בעטו בו ובדף ג'אם מאוחר יותר, לעולם לא יוכלו להתכחש לעובדה שהוא עשה אותם. הוא דחף את ראן די.אמ.סי; עבד עם פאבליק אנמי, ליווה את אל.אל קול ג'יי במסעו הארוך והמייגע להיות הראפר שאנחנו הנשים חייבות לאהוב, אהב תחת גדול עם סיר מיקס-א-לוט, קידם את ג'יי-זי ואת ליטל ג'ון ועוד ועוד.

מנגד, הוא לא חשש לטבול רגל בבריכה אחרת לגמרי, ובתור מישהו עם עבר פאנק/רוקיסטי עוד לפני התאהבותו בסצנת ההיפ-הופ של הברונקס, הקים את חברת התקליטים Def American והפיק אלבומים בלתי נשכחים לענקי המטאל סלאייר,  וגם לא התבייש ולו לרגע אחד לדחוף את קרי קינג, הגיטריסט שלהם, לתוך ההקלטות וצילומי הקליפ הביסטי בויזי של No Sleep 'till Brooklyn. העולם עצר את נשימתו כשהגיטרה של קינג ניסרה את האווירה לחלקים קטנים בקליפ שעשה צחוק גדול מתרבות ההיפ-הופ והרוק גם יחד.  באותה שנה בדיוק, 1986, חיבר את אירוסמית' עם ראן די.אמ.סי ליצירת אחד משיתופי הפעולה הגדולים והמקוריים ביותר של כל הזמנים. את גלן דאנציג הוא שלף מלוע זיכרון המיספיטס וסאמהיין ודחף אותו קדימה סוליקו, בתור אייקון מטאלי מאיים. הוא עבד עם הקאלט, עם הג'יזס והמרי צ'יין, עם הצ'ילי פפרז, הפליא מכותיו באלבומי סיסטם אוף א דאון, קימבק באופן גאוני את ג'וני קאש והפך את הקאבר של Hurt מטעם ניין אינץ' ניילס לחתיכת הסטוריה, חיבר בגאונות מסחרית את פליטי הניינטיז אודיוסלייב יחדיו, התמזמז עם שאקירה והדיקסי צ'יקס, והיד עוד נטויה. בואו נודה בזה, טופס קורות-החיים המוזיקליים של ריק רובין כל כך ארוך, שלמנות את כל הלהקות והאמנים שעברו דרך הידיים שלו יהיה בגדר משימה בלתי אפשרית לחלוטין.

כמי שביסס את מעמדו הרם בתעשייה במו ידיו, עוד מהחדר הקטן במעונות הסטודנטים של אוניברסיטת ניו-יורק, ריק רובין מקבל כס של כבוד בעיקר הודות לחזונו המפותח והאקלקטי. הוא הפך עצמו  בסבלנות, שלב אחר שלב ובמגע של המלך מידס לתו-תקן. לא רק נביא הראפ/רוק עוד לפני שחלמו בכלל ששילוב כזה אפשרי; אלא מאתר טרנדים ובונה תדמיות. הוא כיסה במשך השנים, ועדיין ממשיך לכסות, כל כך הרבה סגנונות וז'אנרים בצורה שראוייה להערצה. אחת ההפקות היותר מאוחרות שלו הוא אלבום הקאברים של רייג' אגיינסט דה מאשין, Renegades, על שם הקאבר החייתי ל Renegades of Funk של אפריקה באמבאטה.  רובין הוא דוגמא חיה לאותם Renegades שהשיר מדבר עליהם: פורץ דרך והולך נגד הזרם, עד שבשלב מסויים לא רק שנהיה חלק ממנו, אלא מוביל בראש. מדובר כאן בהרבה מעבר ל"אלבום טוב" או "לא טוב". רובין מהווה הוכחה חותכת לכך שאפשר לעשות מוזיקה בלי לנגן על אף אינסטרומנט – שם, מאחורי הזכוכית, בחדר העריכה, בזריקת הרעיונות והכיוונים, בדרך להצלחה כמעט בטוחה. ביקורת מעולם לא נחסכה ממנו – על היותו גורם ממסחר, שמכוון גבוה מידיי ולמרכז הרבה יותר מידיי. אני מאמינה שגם אם לא תמיד מתחברים לתוצאה הסופית, החזון הוא מה שחשוב כאן – ועל זה יש הרבה, הרבה ריספקט.

2 מחשבות על “צייר לי זקן?

  1. כבוד אינדיד.
    הכי חשוב מבחינתי הוא שהוא מפיק את האלבום הבא של מטאליקה שסוף סוף נחלצו מציפורני הבינוניות של בוב רוק.

  2. אני מטורף על ריק רובין, ורוצה לעשות לו ילד, רצוי עם זקן. [א-הא! זה מזכיר לי משהו. רוצה לשלוח לי מייל? יש לי הצעה.]

    יופי של פוסט על יופי של אדם לכתוב עליו פוסט. אחראי לכל כך הרבה אלבומים משובחים, שזה כמעט פשע.

להשאיר תגובה

