בקר את המבקר

אתמול פורסמה בוואלה! דיעה ששמה לה מטרה אחת והיא להתמרמר שוב ושוב על תרבות כוכב נולד, תוך התנגחות לא ברורה בגל אוחובסקי. כותבת המילים הארסיות גייסה לעזרתה בצורה תמוהה ולא הולמת את פועלו של ניק דרייק שנראה כאילו נדחף לדבריה בכוח, מבלי לתת דעת בכלל על הקשר הולם לטקסט, שכן השוואת תכנית אמצע הדרך כלל-ארצית לפועלו של אמן שוליים אובדני ונשכח היא בגדר חטא תפיסתי משווע. המשיכה הכותבת וגרסה נמרצות על היות התכנית אתר פסולת טלוויזיוני, ולאחר מכן פנתה וירתה חיצי ארס לכיוון אוחובסקי, אותו הציגה באופן מפתיע ככוכב המחתרת של כל הזמנים (לפחות), שסרח והגיע למעוז המינסטרים הישראלי הרדוד.

מאמר הדיעה תפס את תשומת ליבי לא בגלל הנושא השחוק עד עפר של תרבות כוכבי האינסטנט שהביאה איתה תכנית "כוכב נולד" ודומותיה. על כך כבר נשפכו ויישפכו נהרות של מילים, ואנחנו אפילו לא מתקרבים לקו האדום התחתון. מה שכן הפריע לי הוא הרשעות, האטימות, הבורות וחוסר הכבוד – כן, כבוד – שהופגן במאמר. אודה ואתוודה: אני לא מחשיבה עצמי חסידת גל אוחובסקי, ומלבד כתבה מרגשת על האלבום הלפני אחרון של מוריסי, הוא מעולם לא נגע בי או גילה לי נצורות מוזיקליים. מה גם שלא זכור לי שבשנים האחרונות שימש כסמל למחתרת האנדרגראונד והניהיליזם, וגם אם הציג ותמך ביצירה עצמאית דמותו התקשורתית, כהיותה תקשורתית, הייתה אמצע-הדרך. קצת יותר פיקנטית אולי, אבל עדיין באמצע, שם, בין צביקה הדר לצדי צרפתי (שגם בו מתנגחת הכותבת מסיבה לא ברורה, מבלי להכיר אפילו פסיק פסיקו של פועלו התרבותי).

הגדילה ועשתה הכותבת להציג את העובדה שאוחובסקי משתף את קוראיו ב"כיף" (תשכחו מזה, אין מילה כזו) שהוא חווה מתוקף היותו שופט ואת העובדה שהוא נהנה שם כמשהו פסול ומוקצה מחמת מיאוס. בתוך בליל מתעתע של מילים היא מביעה את סלידתה ממעשהו הבוגדני של אוחובסקי, מכניסתו חסרת הבושה לתוך התגלמות השטחיות הטלוויזיונית, וגם חוששת שההתייחסות לביקורתיו של אוחובסקי לא תשוב להיות דומה. מכאן, שמי שמתפרנס מעיסוק במוזיקה שחלקנו מגדיר כאיכותית, לא יכול לפנות ימינה או שמאלה ונידון להשאר לעולם מתחת לצללים האיכותיים של עצמו, שלא לדבר על לעשות חיים או להביא אותה בשיחוק וללבוש חולצה של מוריסי בפריים-טיים.

היי, הגיע הזמן להתעורר ולהריח את המוקה-לאטה אותו לוגמת הכותבת בבית הקפה בו הגתה את מושאי כתיבתה: זו זכותו המלאה של אוחובסקי, בתור מישהו שכותב על מוזיקה כל כך הרבה שנים ושרוחשים לו כבוד, להנות ואפילו – רחמנא לצלן – להתפרנס. בדיוק כפי שזכותו של דניאל סלומון להתפרנס מפרסומת לסלקום, ובדיוק כפי שזכותו של סאבלימינל להתפרנס מפרסומת לשוקו. האם פועלו של כל אחד מהנ"ל, מי שפועל יותר קרוב לשוליים ומי שפועל יותר קרוב לקו האמצע ומעבר, השתנה אך ורק בגלל שמכרו את נשמתם לערוץ 2? או, בעצם, האם בכלל מכרו את נשמתם לערוץ 2, או שפשוט כך הורגלנו לחשוב תודות לצרות עין וציניות תקשורתית מרושעת?

17 מחשבות על “בקר את המבקר

  1. ליהיא שלום. תתחדשי על הבלוג. לא ידעתי על קיומו עד עתה.

    אני עצמי לא חסידה של מוריסי בלי ג'וני, וזו תוספת של העריכה (אירונית, בתור עורכת שנאתי כשכותבים שלי אמרו את זה). כך גם האמירה לגבי ה"כיף" כביכול. במקור, באתי בגישה הפוכה שגלוחובסקי מחמיץ פנים פאסיבית לעומת שאר השופטים המפרגנים.

    רוב המבקרים (אני לא באמת מבקרת) זוכים לטייטל "מרושעים". ל"פירגון", כך אומר לי דוד בבילון, אין תרגום מדוייק לביטוי באנגלית. זו המצאה ישראלית, והמשמעות הסמויה שלה היא חנופה בלתי נלאית אחד לשני, פן נצטייר חלילה כ"מקנאים". כאילו שמישהו באמת מקנא במושאי הביקורת השלילית שלו.

    זכותו של אוחובסקי להתפרנס, אבל אני הייתי רוצה לראות אותו מרים דגל אדום ענק, ולא שלט קרטון קטן, בכל פעם שנכנס עוד מתמודד ומבצע קאבר לקאבר של הראל מויאל. הבעיה שלי היא לא עם ערוץ 2 קולקטיבית, אלא עם כוכב נולד בפרט. האנגלים אומרים שההוכחה אם הפודינג טעים או לא טמונה בפודינג עצמו, ואת יהודה סעדו אף אחד לא אוכל. אפשר לומר שכ"נ זה "טראש", כמו האירווזיון. להדביק ז'אנר על הפיכסה הזו לא ייתן לו לגיטימציה לעולם.

    לקרוא לתקשורת "מרושעת" זה סתם נורא רני רהב. עיתונות אמורה וצריכה להיות ביקורתית, ולא רק צינור ביוב שמפטם את קוראיו האווזים ביח"צ שמנוני.

  2. היי אדר,

    לקרוא לתקשורת "מרושעת" במקרה הזה יהיה לקרוא לילד בשמו, בדיוק כפי שלהיות מרושעת יהיה לקרוא לעצמי שלי יחימוביץ (לפעמים, במצבי רוח מסויימים). אין לי בעייה עם ביקורתיות, ההיפך הוא הנכון, אלא ברגע שהביקורתיות הופכת פניה לעיסה של השמצות זה כבר נהיה מלוכלך. לא אומרת שצריך "לפרגן" במובן ש*את* רואה אותו, אבל קו דק מאד מאד עובר בין ביקורת לגיטימית ובונה ובין סתם טחינת מנטרות שליליות, וזה בדיוק מה שהועבר אליי מהכתוב. צר לי אם זה לא מה שהתכוונת אליו או מה שאני לא הבנתי.

  3. אז התואר "מרושעת" אינו שיפוטי, בעצם? אפשר אם כך לומר ש"אתר הפסולת חירייה" הוא גם לא. זה מסממני הז'אנר 🙂

    אני זוכרת שמבקר קולנוע כלשהו אמר על "קווין ופרי קורעים את איביזה" שהוא סרט מטופש. לא כביקורת, אלא כתת-ז'אנר של קומדיות מטופשות. אני הייתי אומרת למחוק את כל הז'אנר הזה.

  4. לגלוחובסקי יש את הזכות לעשות את מה שהוא עושה, כמו שלסבלימינאל יש זכות לפרסם שוקו. אבל כמו שדניאל סולומון ועברי לידר די אכזבו כשהם התחילו לעשות מוזיקה מסונתזת ורינגטונים, אז אני מניח שעדת מעריצי גלוחובסקי תקטן מצד האיכות ותגדל מצד הכמות.

    אני לא צר עין כלפי התקשורת, אבל אני חושב שהמיינסטרים עשוי בצורה רעה, כך שמה שכן נכנס למיינסטרים חייב לעבור פסטוש כה עמוק שהופך את העניין למזוויע.


  5. האם פועלו של כל אחד מהנ”ל, מי שפועל יותר קרוב לשוליים ומי שפועל יותר קרוב לקו האמצע ומעבר, השתנה אך ורק בגלל שמכרו את נשמתם לערוץ 2? או, בעצם, האם בכלל מכרו את נשמתם לערוץ 2, או שפשוט כך הורגלנו לחשוב תודות לצרות עין וציניות תקשורתית מרושעת?

    האמת שכן. במידה ועדיין אין שינוי, סביר שהוא יגיע במהרה בימינו.
    עצם ההשתכשכות באגמי המיינסטרים ונציגיו בערוץ 2 משנה, גם אם לא באופן מודע או פרואקטיבי את הדרך שבה תנוסח ביקורת עתידית. ובאופו טבעי.
    בעיניי, אפילו החמצת הפנים של אוחובסקי היא כבר חלק מהשינוי; זו כנראה ההבעה המחאה הקיצונית ביותר שהוא יכול להרשות לעצמו בהקשר הזה.
    גם אם הוא ישאר נאמן לערכיו במסגרות אחרות, נאמנות טהורה לערכים הללו הייתה מאלצת אותו למחות ביתר תקיפות או לא להיות שם מלכתחילה.

    סתם כהערת אגב, קשה לי להאמין שבמסגרת תור הזהב של אוחובסקי וזוגו שיחיה, ההצטרפות לפאנל נבעה ממניעים כלכליים.
    אולי יותר כהחלטה שיווקית.

  6. יהונתן: אמת ויציב. הם ממש לא ילדים, על כן הם יודעים טוב טוב מה ההשלכות יכולות להביא. והעובדה ששניהם (ולא רק הם) עשו את זה בסופו של דבר, משמעותה שהם מעוניינים בכך.

    בקטוס: החלטה שיווקית יכולה לבוא בחשבון כחלק ממסע יחסי ציבור שגם ככה מנהל אוחובסקי עם עצמו על עצמו. מי כמו גל אוחובסקי יודע מה הוא יכול לעשות במסגרת היותו שופט ומי לא. ועדיין, הוא בחר בזה. ושוב, כל הראייה של אוחובסקי כנציג האלטרנטיבה היא מוטעית לגמרי בעייני. הבחור רוצה כסף/תשומת לב/חיבוקי. שיהיה לו לבריאות. יפריע לך להתייחס להמלצות ולביקורות שלו בהמשך? וואלה, שיהיה לך לבריאות.

  7. לא חושב שהזכרתי את אוחובסקי כנציג האלטרנטיבה.
    למעשה הוא כבר מזמן לא כזה, אבל זה כבר תלוי איפה את מציירת את הקו.

    בקשר לשאלה (הרטורית, כניראה) שלך- בהחלט.
    ובאמת, שכולנו נהיה בריאים.

  8. היי ליהיא, תתחדשי על הבלוג, אני מאד אוהב את הכתיבה שלך, תמשיכי כך

    לענייננו, למרות שנראה לי שדי נאמר הכל הייתי רוצה להוסיף שאני ממש מבין מאיפה את מגיעה ביחס שלך לכתבה על אוחובסקי, גם אני לא אוהב אותו אבל בכל זאת הכתבה מאד צרמה ומרושעת היא המילה הנכונה ביותר לסכם אותה. אני חושב גם שהיא לא ממש חידשה שום דבר והכתבת שם די בעטה בסוס מת, אולי בגלל זה הבעייתיות מלכתחילה…

  9. אני לא יודע אם זה רשעות כמו הפגנת בורות מוחלטת, למען האמת… הועלתה כאן נקודה יפה ונכונה שאנשים שמחשבים עצמם כאלטרנטיבים יוצאים בזעם כנגד מי שגם נחשב כמוהם ויוצא לרגע אל אור הזרקורים. בלי שום קשר לגל א. ואני מסכים שהוא סוס מת, מת יותר ממת

  10. ליהי לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר! אבל גם ככה זו הרמה של וואלה "תרבות" אז אני כבר לא מתרגש, הם עושים פרובוקציות מגעילות בכוונה כדי לקבל טוקבקים, מה חדש?

  11. אבחנות יפות. לפי דעתי ערוץ 2 הוא לא המטרה אלא רק עוד לבנה (צהובה?) בדרך להכנס לתודעה. זה נכון מאד שברגע שאמן או מישהו שנחשב כחלק מתרבות אלטרנטיבית פוזל קצת לכיוונים יותר מקובלים ומיינסטרימיים הוא ישר נשטף בקיטונות של ביקורת. דוחה, אבל לא חדש. גל אוחובסקי הוא מבקר מצויין לדעתי, כותב טוב ונכון, ואין לי שום בעייה לקרוא משהו שלו אחרי שהוא שופט בכוכב נולד. להיפך – זה יכול גם להראות על הרחבת אופקים מצידו, שהוא לא מתעסק רק ב"נישה" שלו אלא חולש על כל הסגנונות. זו דעתי בנושא.

  12. אדר שלו.
    אין צורך לחפש במות בכדי להתנצל על רגעי הזעם שאת פורקת על המקלדת.
    במטוטא, מהו פועלך העיקרי? אני חייב לשתף אותך שהמדור שהיה אהוב על אימי במיוחד בילדותי היה "חץ מסילבי קשת", אני מניח שאם את היית פונה למיין סטרים ומחליטה להתעדן קצת טור דומה לנ"ל היה האולימפוס הפרטי שלך. בניגוד אלייך, גל אוחובסקי כשהוא מקבל החלטה כזו או אחרת משמח את הוריו, חבריו, מכריו ומנהל הבנק שלו, ואותי.
    לצרף פיסות ידע תרבותי שנרכש בנעורייך יחד עם בטחון עצמי שנשאף לך לריאות בסלון תל- אביבי מעוצב בטעם רע, לא יספיק לך בשביל לשייף חץ שיפיל קרנף, אהה חמודה, בשביל זה את צריכה להיות עוד כמה לילות בג'ונגל בשביל לנסות ליירט חיות קטנות ופגיעות יותר.
    הו, נזכרתי, רז קטן לך אתוודה, אחותי, שהיא מתמודדת עכשווית מאוד בכ"נ, מפלסת את דרכה לתודעה הקולקטיבית, שימי לב, יחד עם אהבתה לניק דרייק.

  13. זכותו של גל אוחובסקי לעשות מה שהוא רוצה.

    הכעס של אדר שלו היה, לדעתי, על כך ש(לכאורה) איבדנו מישהו "משלנו". אחד מלוחמי גדודי האלטרנטיבה, ש"ערק" אל שורות האויב (קרי: כוכב נולד).

    אבל הכותב יכתוב את כתבותיו, והקהל יקרא וישפוט בעצמו.

    1) מזמן מזמן שהזירה האמיתית לכתיבה איכותית על מוזיקה אינה נמצאת בעיתונים, אלא באינטרנט.

    2) להזכירכם: גל אוחובסקי התעלם מ"מנועים קדימה" של אלג'יר ב-2004 בסיכום השנה שלו ב"העיר", אבל כלל את הדיסק של "כוכב נולד 2" ברשימת אלבומי השנה שלו.

    ככה שזה לא מפתיע במיוחד, המהלך – וגם לא אמור להכעיס מאוד (למרות שהדברים שאדר שלו כתבה הם נכונים במהותם – אבל חבל על הכעס…אני קורא את אוחובסקי תמיד, אבל אני לא רואה אותו אף פעם ב"כוכב נולד" – כי אני לא רואה טלויזיה)

להשאיר תגובה

